zondag 6 mei 2012

Kevin heeft een nieuwe baan

Kevin heeft een goed gesprek gehad met zijn baas in de sportwinkel. Het kwam er op neer, dat dit niet de baan was, waarbij hij zich happy voelde. Het was moeilijk om het zijn werkgever te vertellen. Die heeft deze baan helemaal voor Kevin bewaard, totdat hij eindelijk in januari zijn visum had. Bovendien had Kevin een leuk team om mee te werken. Maar hij voelt zich niet thuis in de werkplaats, tussen 4 muren zonder ramen. Het benauwde hem. Hij wil zo veel mogelijk naar buiten.
De komende week werkt hij er voor het laatst. Hij is in ieder geval weer een ervaring rijker en hij is blij dat deze werkgever hem een baan aanbood, zo vlak na de emigratie. Voor hetzelfde geld had hij het wel een leuke job gevonden. Vrijdag gaat hij nog tracteren, om het mooi af te sluiten.

Toen het hoge woord er uit was, is hij meteen gaan solliciteren. In het Paasweekend waren Erno, Kevin en Evert naar een autoshow/beurs geweest hier in de stad, en daar had Kevin gesproken met iemand van een hoveniersbedrijf. Hij had verteld over zijn opleiding en werkervaring. Toen had men daar al gezegd, dat hij wel kon solliciteren, want zo te horen, had hij wel de juiste papieren voor dit werk.
Toen niet gedaan, maar nu er dus maar contact mee gezocht. Ze zei, dat als hij was wie zij dacht aan de telefoon te hebben, dan moest hij maar langs komen voor een gesprek. En toen hij de volgende dag kwam, was het al geen sollicitatie gesprek meer, want hij was al aangenomen. Zijn cv was precies wat ze zochten. Hij word zo'n beetje opgeleid tot voorman. En nu al zal hij, bij afwezigheid van de voorman, die taak af en toe overnemen.
Hij heeft er zin in. Maar realiseert zich ook, dat het lange dagen kunnen worden, af en toe. Want ja, hier moeten ze het toch hebben van de zomermaanden, als hoveniersbedrijf. Ze leggen veel tuinen aan bij nieuwe woningen in nieuwbouw wijken. 's Winters kan je hier weinig uitrichten. De goeie werknemers blijven dan wel in dienst, maar gaan dan sneeuwschuiven in de stad.
Om een idee van het bedrijf te krijgen kun je kijken op de website van het bedrijf:
http://www.livingstoneltd.com/

Moederdag
Ja, ook hier vieren ze moederdag. En jawel, ook volgende week zondag, 13 mei. Niet dat we er zo veel aan doen, hoor, maar toch grappig om te zien dat ze dat ook hier doen. Er word ook voor geadverteerd in de wekelijkse bladen.
Pinksteren, daarentegen, vieren ze kennelijk niet, want ik zie het nergens terug. Als ik er naar vraag, zegt het ze ook niets.

Gisteravond, vrijdag, zijn Kevin en Rosanne met een groepje uit geweest in een bar hier in Brandon. Ze hadden diverse bekenden gesproken. Ja, ze leren steeds meer mensen kennen. En je begint mensen te herkennen. Bijv. die werkt bij dat bedrijf of winkel; of die zie je altijd in de sportschool.

Op dit moment zitten Erno en ik lekker relaxt aan een koppie op de bank, ieder op een computer. Even de contacten bijhouden, hè!! En de kids zijn naar Jessica; ze hebben spelletjes avond.

Ik ben al weer 3 weken aan het werk bij de tandarts en ik moet zeggen, dat het nog steeds erg wennen is voor me. Met de collega's heb ik het weer erg naar mijn zin, maar of dit nou mijn toekomst moet worden? MMmmmm..... dat weet ik niet. Maar ik geef niet meteen op. Ik geef het even de tijd. En dan zie ik wel weer.

Bij Erno op het werk, begint het eind in zicht te komen van het project, althans voorlopig. Toen Erno de opdrachtgever vroeg of er nog werk was in de nabije toekomst, kon hij die vraag niet met zekerheid beantwoorden.
Vandaar dat Erno toch is gaan nadenken over wat te doen. Wil ik in het timmervak blijven of zal ik er voor de zekerheid een loondienst baan naast zoeken. Het timmervak vind hij leuk, maar er zijn ook dagen bij dat het zwaar is. En om dit nou tot zijn pensioen vol te houden? Daar is hij niet zeker van. Bovendien vind hij de onzekerheid van het wel of geen opdracht hebben ook niet prettig om mee te leven. Hij heeft tenslotte geen vakdiploma's voor dit werk, dus zelfstandig een klus aannemen kan hij niet.
Bij de huidige klus was hij met twee ervaren timmerlieden aan de gang en dan lukt het wel. Die begeleidden hem met alles.
Vandaar dat Erno, en ook Kevin voor zijn nieuwe baan, aan het leren is voor zijn Class 3 rijbewijs.
Dan mag je met zware aanhangwagens rijden en kleine trucks. Diverse banen vragen naar dit rijbewijs. Dus dan maak je de kans op ander werk groter. Zo'n rijbewijs halen kost hier ongeveer, omgerekend in Euro's, 40 euro, theorie en afrijden. Dus daaraan kan je je geen bult vallen.
Wil je echt op een vrachtwagen/grote truck/trailer rijden, dan heb je Class 1 rijbewijs nodig en Air Brake. Dan moet je toch iets extra leren. Ja, vrachtwagen rijden gaat hier toch anders dan in Nederland. Met een Air Brake systeem.

Wat betreft onze nieuwe huurwoning laat ik in een volgend bericht wat meer over weten. Ik weet nog geen adres en ook nog niet de exacte datum, wanneer we over gaan. Het ligt wel pal achter de Tim Hortons(lekkere koffie en donuts), de Giant Tiger (de Canadese Aldi) en de McDonalds (da's iets minder, maar kan in nood wel eens handig zijn).

1 opmerking:

  1. Het is wat, met die banen. Kon je hier maar zo makkelijk wisselen. Maar aan de andere kant, zekerheid is ook wel lekker. Zeker met onze Hollandse nuchterheid. Veel succes en wijsheid in deze.
    Groet
    Frits

    BeantwoordenVerwijderen