zaterdag 19 mei 2012

Nieuw werk

Soms heb je van die weken, dan weet je niets te schrijven en soms is er van alles de revue gepasseerd. Kevin is deze week aan zijn nieuwe baan begonnen en Erno en ik zijn nu ook aangenomen bij een andere baas. Erno gaat aan het werk bij de baas van Kevin en ik bij de werkgever van Rosanne. Lijkt wat té gemakkelijk, maar 1) daar vragen ze werknemers, 2) kunnen we snel aan de slag, 3) goede verdiensten (we zijn tóch Nederlanders, hè). Bovendien, als je hier, als nieuweling, aan de slag wilt dan heb je niet zo veel te willen en dan pak je wat het eerst op je pad komt. Eerst maar eens een arbeidsverleden opbouwen hier. De cv's van ons laat alleen maar Nederlandse diploma's zien(zegt de Canadees niets), Nederlandse werkervaring (zegt de Canadees niets, want ze kennen de bedrijven niet) en eventuele referenties van personen van Nederlandse bedrijven (zegt ze ook niets). Maar we zien alles als een uitdaging en we merken dat alle banen weer nieuwe ervaringen opleveren en het is nooit voor niets.

Kevin voelt zich weer als een vis in het water met zijn nieuwe baan. Lekker buiten en in zijn eigen vakgebied. Men gaat hem opleiden tot voorman. Ze hebben deze week al wel kunnen zien, dat Kevin al ervaring heeft en de andere werknemers hebben dat ook in de gaten en dus vragen ze Kevin vaak wat ze moeten doen. En jawel....als het regent, dan stoppen ze met werken, want dan wordt het zo'n bagger zooi, zeggen ze. Nou, als de hoveniers dat in Nederland doen, dan zijn ze maar weinig aan het werk. Zal er hier dan zo weinig regen vallen in de zomer? Mmmmmm.....we gaan  het mee maken. Ze moeten het hier toch van de zomer hebben, want in de winter valt er weinig te tuinieren met de vorst zo diep in de grond en een pak sneeuw. Dan bestaan de werkzaamheden van deze bedrijven uit sneeuw ruimen, op terreinen bij bedrijven, bij particulieren en op de openbare weg.
De planning is, dat Erno voor diverse werkzaamheden word ingezet. Hij gaat in ieder geval zijn Class 3 rijbewijs halen en waarschijnlijk ook zijn Class 1, voor een grote vrachtwagen. Want ze zoeken iemand bij dit bedrijf, die dat kan.(En wel bij meer bedrijven) Erno heeft ervaring in vrachtwagen rijden en was toch al van plan om het hier te gaan halen.
Hij kan dan met de vrachtwagen water gaan vullen in tanks (huizen die buiten de stad liggen, zijn niet aangesloten op de waterleiding, en hebben of een waterbron of een tank); hij mag gras maaien met een grote maaier, en toch ook af en toe nog wat timmerwerk doen, zoals het maken van veranda's, hekken en schuttingen. We hebben nu een lang weekend. Maandag is het Victoria Day en hebben we een vrije dag. Dinsdag begint hij dan bij de nieuwe werkgever. Nee, geen Hemelvaartsdag en Pinksteren voor ons. Dat word niet gevierd.

Ik krijg eerdaags een oriëntatiedag bij de nieuwe werkgever en dan hoor ik wel wanneer ik kan gaan beginnen en welke klant(en) ik krijg.  Ik denk dat ik de komende week wel voor het laatst bij de tandarts in dienst zal zijn.

Gisteren ben ik op de fiets een boodschap gaan doen. Het was té  mooi weer om met de auto te gaan. Maar ik voelde me wel "de eenzame fietser" hoor. Nergens fietsenrekken en eigenlijk geen goede plek om je fiets te parkeren. (Ik zet 'm toch ook maar niet op een parkeerplek voor auto's) Je moet hier eigenlijk gewoon op de weg fietsen. Maar toch gebruikt met hier vaak de stoep, uit veiligheid. Er zijn een paar fietspaden, rondom de stad, maar niet ín de stad. Op de snelweg gebruikt men de vluchtstrook. Ze zijn hier duidelijk niet gewend aan fietsers, hoewel er wel meer faciliteiten beginnen te komen. Met deze stijgende benzineprijzen gaan er vast meer fietsers komen. Het is af en toe even improviseren om de juiste route met je fiets te nemen.
Ik ben ook al twee keer op de fiets naar het werk geweest. (Ja wel!!) Heen, de heuvel op en terug de heuvel af. Goeie training. Maar ook weer...........ik kan mijn fiets wel bij mijn werk parkeren (tussen de auto's op het pad), maar een collaga haar fiets is er al twee keer gestolen. Toch geen goed idee dus. Wel jammer.

's Morgens kan het in Nederland, zo vroeg in het seizoen, vaak nog wat dauwig zijn en het gras is dan nat. Het valt me op, dat dat hier niet het geval is. Het word nu snel groen. Met de temperaturen van de afgelopen tijd en dan nog wat regenbuien er op. Ook weer nieuw voor ons. We hebben de provincie nog niet gezien in dit jaargetij. Veel bomen staan in bloei nu en dat is prachtig. De meeste vogels zijn ook weer terug.

Er zijn vragen van mensen over hoe we het nu ervaren, de emigratie; of we al gesetteld zijn; hoe het is om dit met je gezin aan te gaan; wat merk je voor verschillen in de maatschappij en hoe voel je je daarin? Daarop kom ik terug in het volgende stukje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten