dinsdag 20 april 2010

Exploratory visit to Manitoba

Zondag, 28 maart 2010

Het eerste verslag niet vanuit Canada, maar vanuit Minneapolis. We zouden om 14:30 uur vertrekken, maar dat werd al een half uur later. We wilden gaan taxiën naar de startbaan toen er werd omgeroepen, dat er een computerstoring was. Na een half uur stil te hebben gestaan, gaf de gezagvoerder te kennen dat het probleem was verholpen. Dus taxiën maar naar de startbaan. Maar helaas, onderweg vertelde hij dat het probleem zich opnieuw voor deed. Daardoor moesten we terug naar de gate, om te kijken of het verholpen kon worden. Dus zo stonden we na een gezellig rondje Schiphol, om 16.00 uur weer aan de gate. De computer is vervangen (gelukkig hadden ze er een op Schiphol) en opnieuw gecheckt. Alles doet het en om 17.20 uur konden we eindelijk gaan vertrekken.
De vlucht van Minneapolis naar Winnipeg hebben we gemist, terwijl we 3 uur de tijd hadden om over te stappen. Maar helaas het lukte niet. Het is overigens keurig opgelost. We werden opgehaald met een shuttlebusje en keurig voor een hotel in Minneapolis afgezet. Onze koffers zijn nog op het vliegveld. Die staan al klaar voor de vlucht naar Winnipeg voor morgen, vertrek 09:00 uur. Dus geen koffers bij ons. Alleen de handbagage. Ook daar is aan gedacht. We konden een “overnight kit” ophalen, met o.a. een slaap t-shirt er in en een tandenborstel.

De afstand van Amsterdam naar Minneapolis is 6678 km hemelsbreed. Maar we hebben 12500 km gevlogen, zo’n boog maakten we dus. We vlogen ruim 11000 meter hoog. De vlucht zou 8 uur en 42 minuten duren, maar het werd totaal dus 12 uur. We vlogen 865 en 972 km per uur, afhankelijk van de wind, denk ik. Het tijdsverschil met Nederland is hier 7 uur vroeger.

Dit is het voor vandaag even. Nu lekker douchen en slapen.
Op naar de volgende dag, de eerste dag in Manitoba, als het goed is.