zaterdag 10 november 2012

Sneeuw, heel veel sneeuw!!

De mannen zijn vandaag weer druk aan het sneeuw schuiven. Het was voorspeld dat er veel sneeuw zou komen dit weekend. Dus het was dan ook het gesprek van de dag met de klanten bij de bank. Iedereen bereidde zich voor op de komst van de sneeuwstorm. Het erf opruimen, voor de sneeuw komt; extra boodschappen in huis; de auto's voorzien van extra materiaal, zoals een schep, kaars, deken, chocolade repen etc. Want het kan zo maar voorkomen dat je in de berm strandt en dat je er niet uit kan komen. Het zicht kan soms heel slecht zijn. Ook hadden wij, op het werk en thuis, de weerradar op de computer aan om het weer in de gaten te houden en te zien waar de buien zitten op dat moment. En we hadden een site open met de "road conditions" om te zien, welke wegen slecht begaanbaar zijn en welke niet. Weer een nieuwe ervaring, want vorige winter hadden we niet zo veel sneeuw gehad, wat vrij ongewoon is hier. En toen werkten we allemaal in de stad zelf.
Het begin en het eind van de winter is het meest lastig. Want dan kan het nog wat kwakkelen en heb je soms gladde wegen. Maar gedurende de winter is het koud genoeg en waait de sneeuw van de weg en het plakt niet. Dus meestal geen gladde wegen dan, maar wel kans op sneeuwbanken en slecht zicht.

De Halloween is voorbij en dan zie je alles veranderen in kerstsfeer. Eén winkel had de dag na Halloween, 1 november, de kerstliedjes al draaien en dat werd toch niet zo gewaardeerd door het winkelend publiek. Ze werden vriendelijk verzocht om andere muziek op te zetten. De meesten wachten tot na dit weekend, als Remembrance Day voorbij is. Iedereen heeft dan ook na 1 november en tot 11 november een "Poppy" (rode bloem met zwart hart) op zijn jas, blouse of pet gespeld als teken dat ze de overledenen in de oorlog herdenken. En als je het niet hebt, dan val je op. Dus ook wij doen mee.
En na deze datum is het Kerst wat de klok slaat. Er worden al volop kerstinkopen gedaan.

Elk jaar in november kunnen de mannen er voor kiezen om zich niet te scheren. Ze noemen de maand dan ook "Movember". Ze laten dan hun "Mo's" staan vooral voor de aandacht voor en onderzoek naar prostaat kanker en mentale ziektes van mannen. Kevin en Erno vinden het een goed idee om mee te doen en bovendien scheelt het hen werk. En ik weet niet of de Nederlanders zo gek zouden zijn, maar hier doet dan vrijwel iedereen mee. Je valt dus niet op als je je niet scheert. Mmm.....misschien moet ik aan de eind van de maand maar eens een foto maken van de mannen en hier op de website plaatsen, want jullie zijn waarschijnlijk net zo benieuwd als ik, hoe dat er uit gaat zien!!

Op 17 november komt Santa weer in de stad. Dan is de optocht weer. En als het even kan, gaan we weer kijken. Alleen al voor de sfeer is het leuk. Ja, we hebben hier wel 6 à 7 weken kerst. Dat is de moeite nog om een kerstboom op te zetten en er een gezellige sfeer van te maken. Dit jaar word het bij ons twee kleine boompjes in een pot (kunst), voor op een tafeltje, want in dit huis hebben we geen ruimte voor de grote boom.

Men doet hier veel aan vrijwilligers werk in de gemeenschap. Ik, als bank medewerkster, word geacht ook wat vrijwilligerswerk te gaan doen. Daar word zelfs en schema voor bij gehouden, wie wat doet aan vrijwilligerswerk en hoeveel uur je daaraan besteed. Ik heb mijn supervisor maar gevraagd of zij mij daaraan kon helpen. En jawel, dat kon ze: ik ga helpen bij "Operation Red Nose". Tja, de naam verraad het al. In december zijn er voor de jongelui veel kerst "feestjes" en nou mag ik hen naar huis rijden na deze feestjes. Gelukkig niet alleen, maar met een andere vrijwilliger. Nou, ik ben benieuwd wat dat gaat worden.

Het is nu mooi rustig in huis en dan moet ik het er maar van nemen. Ik ga aan het studeren voor mijn werk. En dat gaat het snelst als je alleen bent. Fijn weekend allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten