zondag 23 juni 2013

Overstromingen

Stampede grounds, Calgary, flooding, June 22, 2013
Ik kreeg vanmorgen al een whatsapp berichtje van mijn zus, met de vraag, hoe wij er hier in Manitoba bij zaten. Want er waren beelden op het Nieuws in Nederland te zien geweest van overstromingen in de provincie Alberta en met name de stad Calgary. Ik antwoordde heel snel terug, dat Calgary 1100 km bij ons vandaan was en dat het hier dus allemaal goed ging. Maar toen ik hier het Nieuws eens bekeek, zag ik dat er ook dichterbij ons overstromingen waren. In Alberta zijn er 23 gemeenschappen die in de problemen zijn gekomen, maar ook in onze naaste provincie Saskatchewan zijn er door de hevige regenval van de laatste dagen overstromingen ontstaan. En dat komt dus wel dichtbij. Afgelopen nacht is het hier trouwens ook noodweer geweest. Onze huurbaas is midden in de nacht zelfs bij ons komen kijken of de boel niet naar binnen stroomde in de basement(kelder verdieping). Het spoelde van de regen en flinke onweer. De hele vuilniscontainer stond vol onder de dakgoot, toen we vanmorgen wakker werden. Al zou onze rivier overstromen, dan hebben wij zelf geen last, want we zitten hoog genoeg. Het stof was weer weg gespoeld van onze auto's. Maar vandaag overdag was het weer, alsof er niets aan de hand was geweest. Klam/vochtig warm, zonnig met wat wolken hier en daar. Volgens mij gaan we dus op naar de nieuwe onweersbui. En als ik het weersbericht zo bekijk, dan blijft dat de komende dagen zo. Maar afkoelen doet het niet. Het blijft gemiddeld zo'n 25ยบ C. Hier is de zomer dus begonnen. We hebben maar 4-6 weken lente gehad, zeg maar.
In Calgary is er een heel groot jaarlijks terugkerend evenement, in het centrum van de stad, de Stampede. Dit jaar zal dat op 5 juli beginnen en dat duurt dan 10 dagen. Maar of het nu door gaat, is dus nog maar de vraag. Heel veel jongeren vinden daar hun zomer baantje, maar misschien wordt dat nu wel helpen de stad op ruimen. Hopelijk komt er geen regen meer bij in Alberta, hoewel de voorspellingen anders zeggen. We hebben nog een neef van ons en wat kennissen daar wonen, maar die wonen hoog genoeg en hebben geen last van de overstromingen. Degenen die wel getroffen zijn, wens ik veel steun en sterkte toe.

Ja, we zijn al weer 3 weken aan het werk, nadat we uit Nederland kwamen. Dus we zitten al weer in het dagelijkse ritme. De jongens zijn weer lekker druk. Kevin met hovenierswerk en Erno maait de militaire basis in Shilo met een groep jongens. Dat is heel veel werk, dus als ze klaar zijn, kunnen ze weer van voren af aan beginnen. En maar goed dat we weer volop aan het werk zijn, dan kunnen de verzamelde kilootjes er weer af. Want gegroeid waren we allemaal na onze vakantie. Al die snacks, chips, drop en grote koeken moesten er weer af gewerkt worden. Met mijn zittende werk gaat dat niet, dus ik blijf lekker hard lopen. Al is het wel even het juiste tijdstip uitzoeken, want het is warm overdag. Bovendien werkte ik afgelopen week full time en de komende 3 weken ook, dus dan moet ik mijn loopronde iets kleiner maken, anders word het doordeweeks te laat in de avond. Gisteren vonden we nog wat spullen in schoenen en in een tas, die we nog misten. Zo "goed" hadden we alles in gepakt in de koffers.

Het is weer teken tijd en muggen tijd. Het zit er hier vol van. Vooral bij water komen de muggen veel voor. Dus de stad Calgary gaat behoorlijk last krijgen de komende tijd.
De muggen kennen we wel vanuit Nederland, hoewel die altijd zoemden en dus hoorde je ze aan komen. Maar deze muggen zijn stiekum en da's gemeen!! Die teken heb ik een hekel aan. Die vind ik zo vies. Dus als de mannen thuis komen van het werk, dan word alles na gekeken. Kleding, lichaam etc. Want ik wil ze niet in mijn bed vinden, zoals ik al van iemand hoorde!! Ik hang nog wel gewoon mijn was buiten en dan hoop ik maar dat ik ze niet vind, tijdens het vouwen er van. Kevin was vandaag met zijn quad wezen rijden door het bos met zijn vriend. Maar toen hij stoffig thuis kwam, liep er toch een teek op zijn t-shirt. Jakkie!!! Maar we hebben al geleerd hoe we ze moeten aan pakken, the buggers!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten